Brand Archetypes

Brand archetypes zijn een voorstelling van je merk als een personage op basis van 12 belangrijke menselijke verlangens en waarden, zoals veiligheid, macht en erbij horen. Ze zijn een krachtig hulpmiddel bij branding en merkstrategie dat bedrijven kan helpen een sterke, herkenbare identiteit te vestigen.

Door archetypen te identificeren en te gebruiken die aansluiten bij hun doelgroep, kunnen merken een gevoel van vertrouwdheid, vertrouwen en loyaliteit creëren dat kan leiden tot succes op lange termijn. Ontdek hieronder de 12 verschillende brand archetypes.

Wat zijn brand archetypes?

Volgens Carl Jung, de grondlegger van de analytische psychologie, zijn archetypen mogelijkheden of neigingen om ons op een bepaalde manier te ontwikkelen. Een archetype is een universeel patroon dat gebruikt kan worden om iets te creëren.

Er zijn 12 brand archetypes die gebruikt kunnen worden om een krachtige en blijvende indruk te maken bij je klanten. Elk archetype heeft zijn eigen kenmerken, die kunnen worden gebruikt om je te helpen je merk beter te begrijpen en marketing te creëren die resoneert met mensen.

Een overzicht van de verschillende archetypes, waarvoor deze staan en wat hun doelen zijn.

Hoe ga je je archetype definiëren?

De eerste stap is dat je je doelpubliek begrijpt. Hierbij ga je kijken naar de verlangens en noden van je klanten en waarom zij het product of dienst zouden gebruiken.

Vervolgens ga je jouw persoonlijkheid positioneren. Je gaat het verlangen van je klant koppelen aan het archetype wat daar het beste bij past, uiteindelijk krijg je een ideale mix van archetypes.

Eenmaal je archetype op punt staat kan je beginnen met het uitwerken van je merkpersoonlijkheid. Hiermee ga je je merk tot leven brengen.

Hoe worden brandarchetypes nu eigenlijk gebruikt?

Wanneer we een verhaal beleven zijn er altijd brand archetypes aanwezig, of we nu naar de nieuwste Disney film kijken, of een boek zijn aan het lezen. Een merk kan meerdere brand archetypes bevatten. Dit zorgt in sommige situaties voor een duidelijke differentiatie ten opzichte van de concurrenten in dezelfde sector (met vaak dezelfde brand archetype).

Archetypen begeleiden ook het brandingsproces en zorgen ervoor dat een merk snel en beknopt begrepen kan worden. Het ontdekken van het archetype van uw merk bouwt een kader voor hoe jouw merk op een duidelijke en consistente manier moet handelen, spreken, kijken en beslissingen moet nemen. Het opbouwen van een band met je belangrijkste publiek terwijl je opvalt tussen je concurrentie kan worden bereikt wanneer je jouw merk ontdekt en afstemt op jouw archetype.

De 12 verschillende brandarchetypes

(brand archetypes staan in willekeurige volgorde)

The innocent (de onschuldige)

Het doel van the innocent is om gelukkig te zijn.
De eigenschappen van de onschuldige zijn ernaar streven om goed te zijn, het is zuiver, jong, optimistisch, eenvoudig, moreel, romantisch en trouw.
Het nadeel is dat deze naïef of saai kan zijn.

The innocent is eerder een merk met sterke waarden, die gezien wordt als betrouwbaar en eerlijk, geassocieerd met moraal, goede deugden, eenvoud, en deze kan nostalgisch zijn. Enkele voorbeelden van innocent bedrijven zijn Dove, Coca-Cola en Cottonelle.

Ze willen consumenten aanzetten om geluk te vinden in een Coca Cola met hun slogan “Open Happiness”.

The Regular Guy or Gal (de gewone man of vrouw)

Het doel van de gewone man of vrouw is erbij horen of aansluiting vinden bij anderen. Zij zijn meestal down to earth, behulpzaam, trouw, volks, buurman/vrouw en verbinden zich met anderen. Het nadeel hiervan is dat zij een onderscheidende identiteit kunnen missen en te veel kunnen opgaan in het geheel.

In de marketing zullen zij eerder gaan voor een algemene aanpak, solide deugden, het gevoel geven erbij te horen. Hierbij kan je denken aan Home Depot, Nestlé’s KitKat en eBay.

Ben & Jerry’s staat bekend als een sociaal activistisch merk dat de wereld wil veranderen met “Peace, love and ice cream”

The Hero (de held)

Zij willen proberen om de wereld te verbeteren en hebben daarom ook de eigenschappen moedig, eervol, sterk, zelfverzekerd, inspirerend. Het nadeel is dat ze arrogant of afstandelijk kunnen zijn.

Op vlak van marketing proberen ze een positieve stempel te drukken op de wereld, willen ze grote problemen oplossen of anderen daartoe in staat stellen/inspireren. Denk hierbij aan Nike, BMW, Duracell.

Nike wil met hun slogan ‘Just Do It’ mensen inspireren om meer te bewegen.

The Outlaw (de vogelvrije)

The Outlaw breekt de regels en bestrijdt gezag. Dit type is vaak rebels, iconoclastisch, wild en maakt de weg vrij voor verandering. Hierin kan hij/zij al wel eens te ver gaan waardoor het op een negatieve manier gezien kan worden.

In de marketing zijn zij de agent van verandering, de pleitbezorger voor de rechtelozen, stellen ze mensen in staat zich te uiten of te breken met conventies. Merken die als outlaw worden gezien zijn Harley-Davidson en Virgin (Richard Branson).

Harley Davidson inspireert zijn doelgroep om uit hun repetitieve dagelijkse leven te stappen en de sensatie van het buitenleven te ervaren.

The Explorer (de ontdekker)

Zij proberen vervulling te vinden door ontdekking en nieuwe ervaringen op te doen. Hun eigenschappen zijn daarom ook rusteloos, avontuurlijk, ambitieus, individualistisch, onafhankelijk en pionierend. Hierdoor zullen ze misschien niet zo zeer in het mainstream passen.

De marketingniche van the explorer is spannend, risico’s nemen en authentiek. Red Bull, Indiana Jones en Jeep zijn hier ideale voorbeelden van.

Red Bull toont met hun stunts aan dat ze anders zijn dan de rest en dat ze meer zijn gericht op extreme sport-fanaten die houden van risico’s.

The Creator (de maker)

Zij willen iets creëren met betekenis en blijvende waarde. Zij zijn dus creatief, vindingrijk, artistiek, inventief, ondernemer en non-conformistisch. Soms kan the creator al eens perfectionistisch of onpraktisch zijn.

Op vlak van marketing zijn ze visionair, ze helpen klanten zich uit te drukken of helpen ze te creëren, en ze stimuleren hun verbeelding. LEGO en Crayola zijn allebei creator merken.

LEGO moedigt mensen van alle leeftijden aan om hun creativiteit de vrije loop te laten en (letterlijk en figuurlijk) eindeloos te blijven bouwen aan hun fantasiewereld.

The Ruler (de heerser)

Ze hebben graag de controle en zorgen voor orde in de chaos. Zij zullen eerder leiders zijn, verantwoordelijk, georganiseerd, rolmodellen en beheerders. Hierdoor kunnen ze wel een gemeenschappelijke band missen, of te gezaghebbend of controlerend zijn

In de marketing zullen zij mensen helpen meer georganiseerd te worden, de orde herstellen, meer stabiliteit en veiligheid creëren in een chaotische wereld. Voorbeelden van Ruler merken zijn Microsoft, Barclays, Mercedes-Benz

Rolex heeft influencers en succesvolle beroemdheden gebruikt in zijn reclamecampagnes. Dit communiceert de boodschap dat Rolex niet alleen het meest gerenommeerde horlogemerk is, maar dat het ook wordt gedragen door marktleiders.

The Magician (de magiër)

The Magician wilt dromen waarmaken en iets speciaals creëren. Ze zijn visionair, charismatisch, fantasierijk, idealistisch en spiritueel ingesteld. Al kunnen ze ook wel risico’s nemen die tot slechte resultaten leiden.

In de marketing helpen ze mensen hun wereld te transformeren, ze willen verandering inspireren en bewustzijn verruimen. Merken die tot the magician behoren zijn Disney, Tovenaar van Oz en Apple.

Disney is bekend als het merk dat dromen laat uitkomen, hierdoor krijgen bezoekers een magisch gevoel in het park.

The Lover (de minnaar)

The Lover wil intimiteit creëren en liefde inspireren. Hierdoor zijn zij dus gepassioneerd, sensueel, intiem, romantisch, warm, toegewijd en idealistisch. Al kan dit er ook voor zorgen dat ze te onzelfzuchtig zijn of niet stevig genoeg.

In de marketing helpen ze mensen om zich gewaardeerd te voelen, erbij te horen, contact te maken, te genieten van intimiteit en relaties op te bouwen. Voorbeelden van merken die tot the lover behoren zijn Victoria’s Secret, Godiva Chocolade en Marie Claire.

Godiva wil gepassioneerde sensaties opwekken bij hun doelgroep. Ze proberen te voldoen aan het idee dat je precies moet begrijpen hoe en wanneer je het verdient om jezelf te belonen.

The Caregiver (de verzorger)

The Caregiver verzorgt en beschermt anderen. Ze zijn zorgzaam, moederlijk, verzorgend, onzelfzuchtig, gul en medelevend. Het nadeel hiervan is dat ze hiervoor dus ook misbruikt of uitgebuit worden, of als vanzelfsprekend worden genomen.

De marketingniche helpen ze mensen om voor zichzelf te zorgen, dienen ze het publiek via gezondheidszorg, onderwijs of hulpprogramma’s. Voorbeeld van merken hiervan zijn Moeder Theresa, Campbell’s Soup, Johnson & Johnson en Heinz.

J&J heeft een reputatie opgebouwd als familiebedrijf en is werelds grootste gezondheidsbedrijf. Hun humanitaire inspanningen, net als hun berichtgeving, tonen hun inzet om de wereld gezonder te maken.

The Jester (de nar)

Zij brengen vreugde in de wereld. Ze maken plezier, hebben een gevoel voor humor, luchthartig, ondeugend, oneerbiedig. Hierdoor kunnen ze soms worden gezien als frivool of respectloos.

In de marketing zullen zij mensen helpen een leuke tijd te hebben of te genieten van wat ze doen, mensen impulsiever en spontaner laten zijn. Voorbeeld hiervan zijn Motley Fool, Ben & Jerry’s en IKEA.

IKEA zorgt ervoor dat iedereen van zijn/haar huis een thuis kan maken waar hij/zij zichzelf kan zijn.

The Sage (de wijze)

The Sage wil de wereld helpen wijsheid en inzicht te verwerven. Ze zijn kundig, een vertrouwde bron van informatie, wijsheid en intelligentie, bedachtzaam, analytisch, mentor, goeroe, adviseur. Het nadeel hiervan is dat men ze te beschouwend of te eigenzinnig kan vinden.

In de marketing helpen ze mensen om de wereld beter te begrijpen, praktische informatie en analyses verstrekken. Je kan hierbij denken aan BBC, PBS, Google en Philips.

Google is de grootste zoekmachine, samen met hun analysetools zijn ze de meester geworden van data en informatie van het digitale tijdperk.

Richtlijnen voor Foto’s

  1. Propere Lens: Spiegelreflex of smartphone, je lens trekt stof aan. Voor je smartphone kan je er best even met een brillendoekje over vegen. Voor een spiegelreflex doe je dit beter niet omdat je dan de beschermende coating van de lens haalt
  2. Zorg dat je plaats hebt: voldoende afstand van de muren, is belangrijk omdat je hierdoor een wazige achtergrond krijgt. zo kan je de camera dichter of verder bewegen van het onderwerp, naargelang wat nodig is. (smartphones zijn niet gemaakt om in te zoomen hierdoor verlies je erg veel kwaliteit in je foto’s) zo kan je bovendien ook zorgen dat er genoeg lege ruimte rondom je onderwerp is, dit kader is nodig indien er achteraf toch gecropt moet worden.
  3. Maak de omgeving vrij: zorg ervoor dat er geen rommel in de voor of achtergrond ligt, Mensen of voorwerpen kan je best vermijden op de achtergrond.
  4. Zorg ervoor dat je camera niet beweegt tijdens de opnamens: hiervoor kan je best een statief gebruiken, als je geen statief hebt kan je altijd je smartphone in een glas of tas zetten, dan blijft deze ook rechtop staan.
  5. Let op schaduwen: als het licht van achter je komt zal je eigen schaduw mee op beeld staan, dan draai je best een beetje.
  6. Ook Reflecties: let op voor ramen of andere reflecterende oppervlakken,deze kunnen ervoor zorgen dat jij mee in beeld staat.
  7. De flits op je Smartphone is zeker niet aan te raden tenzij je niets anders kan dan in tegenlicht fotograferen, dan kan de flits het donkere silhouet nog voor een groot deel belichten, maar over het algemeen gebruik je best geen flits en zoveel mogelijk natuurlijk licht.
  8. Richting van het licht, als je licht van achter je onderwerp komt krijg je enkel een donker silhouet (mysterieus effect), als je licht van schuin achter je onderwerp komt, krijg je een donker onderwerp met een dunne highlight/ witte rand (erg goed om texturen te weergeven), zet je je licht op 90 graden van je onderwerp zal de helft van het onderwerp donker zijn en de helft herkenbaar. (gebruikt men relatief weinig in fotografie) Het mooiste licht verkrijg je door de lichtbron schuin voor je onderwerp te zetten,( zo krijg je een gelijke belichting die overloopt naar een zachte schaduw) dit is vaak het meest natuurlijke voor kijkers. Als het licht van vlak voor je komt heb je een erg harde schaduw op de achtergrond meestal. (dit is wel het duidelijkste voor kijkers als er tekst op je onderwerp staat zoals: etiketten, shirts, menukaarten of banners.)
  9. Fotografeer op de juiste hoogte: halverwege de hoogte van je onderwerp, smartphones hebben de neiging om rechte lijnen en verhoudingen te vervormen wanneer je lens naar beneden of naar boven gericht is
  10. Maak gebruik van textuur, een ruwe plank geeft meer gevoelens en karakter aan een foto dan een plastic onderlegger
  11. Zorg dat je scherp stelt op je onderwerp. Meestal gaat dit automatisch, maar het kan nooit kwaad om even op het onderwerp te tikken, hierdoor zal je smartphone scherpstellen maar ook het licht meten zodat je onderwerp er het beste uitziet
  12. Horizontaal of verticaal: voor social media worden er meestal verticale foto’s gebruikt, je smartphone dus gewoon zoals je hem normaal vasthebt. Maar het kan nooit kwaad om ook horizontale beelden te maken, op die manier kan achteraf nog beslist worden welke er eventueel gebruikt kunnen worden.

Richtlijnen voor Foto’s

  1. Propere Lens: Spiegelreflex of smartphone, je lens trekt stof aan. Voor je smartphone kan je er best even met een brillendoekje over vegen. Voor een spiegelreflex doe je dit beter niet omdat je dan de beschermende coating van de lens haalt
  2. Zorg dat je plaats hebt: voldoende afstand van de muren, is belangrijk omdat je hierdoor een wazige achtergrond krijgt. zo kan je de camera dichter of verder bewegen van het onderwerp, naargelang wat nodig is. (smartphones zijn niet gemaakt om in te zoomen hierdoor verlies je erg veel kwaliteit in je foto’s) zo kan je bovendien ook zorgen dat er genoeg lege ruimte rondom je onderwerp is, dit kader is nodig indien er achteraf toch gecropt moet worden.
  3. Maak de omgeving vrij: zorg ervoor dat er geen rommel in de voor of achtergrond ligt, Mensen of voorwerpen kan je best vermijden op de achtergrond.
  4. Zorg ervoor dat je camera niet beweegt tijdens de opnamens: hiervoor kan je best een statief gebruiken, als je geen statief hebt kan je altijd je smartphone in een glas of tas zetten, dan blijft deze ook rechtop staan.
  5. Let op schaduwen: als het licht van achter je komt zal je eigen schaduw mee op beeld staan, dan draai je best een beetje.
  6. Ook Reflecties: let op voor ramen of andere reflecterende oppervlakken,deze kunnen ervoor zorgen dat jij mee in beeld staat.
  7. De flits op je Smartphone is zeker niet aan te raden tenzij je niets anders kan dan in tegenlicht fotograferen, dan kan de flits het donkere silhouet nog voor een groot deel belichten, maar over het algemeen gebruik je best geen flits en zoveel mogelijk natuurlijk licht.
  8. Richting van het licht, als je licht van achter je onderwerp komt krijg je enkel een donker silhouet (mysterieus effect), als je licht van schuin achter je onderwerp komt, krijg je een donker onderwerp met een dunne highlight/ witte rand (erg goed om texturen te weergeven), zet je je licht op 90 graden van je onderwerp zal de helft van het onderwerp donker zijn en de helft herkenbaar. (gebruikt men relatief weinig in fotografie) Het mooiste licht verkrijg je door de lichtbron schuin voor je onderwerp te zetten,( zo krijg je een gelijke belichting die overloopt naar een zachte schaduw) dit is vaak het meest natuurlijke voor kijkers. Als het licht van vlak voor je komt heb je een erg harde schaduw op de achtergrond meestal. (dit is wel het duidelijkste voor kijkers als er tekst op je onderwerp staat zoals: etiketten, shirts, menukaarten of banners.)
  9. Fotografeer op de juiste hoogte: halverwege de hoogte van je onderwerp, smartphones hebben de neiging om rechte lijnen en verhoudingen te vervormen wanneer je lens naar beneden of naar boven gericht is
  10. Maak gebruik van textuur, een ruwe plank geeft meer gevoelens en karakter aan een foto dan een plastic onderlegger
  11. Zorg dat je scherp stelt op je onderwerp. Meestal gaat dit automatisch, maar het kan nooit kwaad om even op het onderwerp te tikken, hierdoor zal je smartphone scherpstellen maar ook het licht meten zodat je onderwerp er het beste uitziet
  12. Horizontaal of verticaal: voor social media worden er meestal verticale foto’s gebruikt, je smartphone dus gewoon zoals je hem normaal vasthebt. Maar het kan nooit kwaad om ook horizontale beelden te maken, op die manier kan achteraf nog beslist worden welke er eventueel gebruikt kunnen worden.

Brand archetypes

Brand archetypes zijn een voorstelling van je merk als een personage op basis van 12 belangrijke menselijke verlangens en waarden, zoals veiligheid, macht en erbij horen. Ze zijn een krachtig hulpmiddel bij branding en merkstrategie dat bedrijven kan helpen een sterke, herkenbare identiteit te vestigen.

Door archetypen te identificeren en te gebruiken die aansluiten bij hun doelgroep, kunnen merken een gevoel van vertrouwdheid, vertrouwen en loyaliteit creëren dat kan leiden tot succes op lange termijn. Ontdek hieronder de 12 verschillende brand archetypes.

Wat zijn brand archetypes?

Volgens Carl Jung, de grondlegger van de analytische psychologie, zijn archetypen mogelijkheden of neigingen om ons op een bepaalde manier te ontwikkelen. Een archetype is een universeel patroon dat gebruikt kan worden om iets te creëren.

Er zijn 12 brand archetypes die gebruikt kunnen worden om een krachtige en blijvende indruk te maken bij je klanten. Elk archetype heeft zijn eigen kenmerken, die kunnen worden gebruikt om je te helpen je merk beter te begrijpen en marketing te creëren die resoneert met mensen.

Een overzicht van de verschillende archetypes, waarvoor deze staan en wat hun doelen zijn.

Hoe ga je je archetype definiëren?

De eerste stap is dat je je doelpubliek begrijpt. Hierbij ga je kijken naar de verlangens en noden van je klanten en waarom zij het product of dienst zouden gebruiken.

Vervolgens ga je jouw persoonlijkheid positioneren. Je gaat het verlangen van je klant koppelen aan het archetype wat daar het beste bij past, uiteindelijk krijg je een ideale mix van archetypes.

Eenmaal je archetype op punt staat kan je beginnen met het uitwerken van je merkpersoonlijkheid. Hiermee ga je je merk tot leven brengen.

Hoe worden brandarchetypes nu eigenlijk gebruikt?

Wanneer we een verhaal beleven zijn er altijd brand archetypes aanwezig, of we nu naar de nieuwste Disney film kijken, of een boek zijn aan het lezen. Een merk kan meerdere brand archetypes bevatten. Dit zorgt in sommige situaties voor een duidelijke differentiatie ten opzichte van de concurrenten in dezelfde sector (met vaak dezelfde brand archetype).

Archetypen begeleiden ook het brandingsproces en zorgen ervoor dat een merk snel en beknopt begrepen kan worden. Het ontdekken van het archetype van uw merk bouwt een kader voor hoe jouw merk op een duidelijke en consistente manier moet handelen, spreken, kijken en beslissingen moet nemen. Het opbouwen van een band met je belangrijkste publiek terwijl je opvalt tussen je concurrentie kan worden bereikt wanneer je jouw merk ontdekt en afstemt op jouw archetype.

De 12 verschillende brandarchetypes

(brand archetypes staan in willekeurige volgorde)

The innocent (de onschuldige)

Het doel van the innocent is om gelukkig te zijn.
De eigenschappen van de onschuldige zijn ernaar streven om goed te zijn, het is zuiver, jong, optimistisch, eenvoudig, moreel, romantisch en trouw.
Het nadeel is dat deze naïef of saai kan zijn.

The innocent is eerder een merk met sterke waarden, die gezien wordt als betrouwbaar en eerlijk, geassocieerd met moraal, goede deugden, eenvoud, en deze kan nostalgisch zijn. Enkele voorbeelden van innocent bedrijven zijn Dove, Coca-Cola en Cottonelle.

Ze willen consumenten aanzetten om geluk te vinden in een Coca Cola met hun slogan “Open Happiness”.

The Regular Guy or Gal (de gewone man of vrouw)

Het doel van de gewone man of vrouw is erbij horen of aansluiting vinden bij anderen. Zij zijn meestal down to earth, behulpzaam, trouw, volks, buurman/vrouw en verbinden zich met anderen. Het nadeel hiervan is dat zij een onderscheidende identiteit kunnen missen en te veel kunnen opgaan in het geheel.

In de marketing zullen zij eerder gaan voor een algemene aanpak, solide deugden, het gevoel geven erbij te horen. Hierbij kan je denken aan Home Depot, Nestlé’s KitKat en eBay.

Ben & Jerry’s staat bekend als een sociaal activistisch merk dat de wereld wil veranderen met “Peace, love and ice cream”

The Hero (de held)

Zij willen proberen om de wereld te verbeteren en hebben daarom ook de eigenschappen moedig, eervol, sterk, zelfverzekerd, inspirerend. Het nadeel is dat ze arrogant of afstandelijk kunnen zijn.

Op vlak van marketing proberen ze een positieve stempel te drukken op de wereld, willen ze grote problemen oplossen of anderen daartoe in staat stellen/inspireren. Denk hierbij aan Nike, BMW, Duracell.

Nike wil met hun slogan ‘Just Do It’ mensen inspireren om meer te bewegen.

The Outlaw (de vogelvrije)

The Outlaw breekt de regels en bestrijdt gezag. Dit type is vaak rebels, iconoclastisch, wild en maakt de weg vrij voor verandering. Hierin kan hij/zij al wel eens te ver gaan waardoor het op een negatieve manier gezien kan worden.

In de marketing zijn zij de agent van verandering, de pleitbezorger voor de rechtelozen, stellen ze mensen in staat zich te uiten of te breken met conventies. Merken die als outlaw worden gezien zijn Harley-Davidson en Virgin (Richard Branson).

Harley Davidson inspireert zijn doelgroep om uit hun repetitieve dagelijkse leven te stappen en de sensatie van het buitenleven te ervaren.

The Explorer (de ontdekker)

Zij proberen vervulling te vinden door ontdekking en nieuwe ervaringen op te doen. Hun eigenschappen zijn daarom ook rusteloos, avontuurlijk, ambitieus, individualistisch, onafhankelijk en pionierend. Hierdoor zullen ze misschien niet zo zeer in het mainstream passen.

De marketingniche van the explorer is spannend, risico’s nemen en authentiek. Red Bull, Indiana Jones en Jeep zijn hier ideale voorbeelden van.

Red Bull toont met hun stunts aan dat ze anders zijn dan de rest en dat ze meer zijn gericht op extreme sport-fanaten die houden van risico’s.

The Creator (de maker)

Zij willen iets creëren met betekenis en blijvende waarde. Zij zijn dus creatief, vindingrijk, artistiek, inventief, ondernemer en non-conformistisch. Soms kan the creator al eens perfectionistisch of onpraktisch zijn.

Op vlak van marketing zijn ze visionair, ze helpen klanten zich uit te drukken of helpen ze te creëren, en ze stimuleren hun verbeelding. LEGO en Crayola zijn allebei creator merken.

LEGO moedigt mensen van alle leeftijden aan om hun creativiteit de vrije loop te laten en (letterlijk en figuurlijk) eindeloos te blijven bouwen aan hun fantasiewereld.

The Ruler (de heerser)

Ze hebben graag de controle en zorgen voor orde in de chaos. Zij zullen eerder leiders zijn, verantwoordelijk, georganiseerd, rolmodellen en beheerders. Hierdoor kunnen ze wel een gemeenschappelijke band missen, of te gezaghebbend of controlerend zijn

In de marketing zullen zij mensen helpen meer georganiseerd te worden, de orde herstellen, meer stabiliteit en veiligheid creëren in een chaotische wereld. Voorbeelden van Ruler merken zijn Microsoft, Barclays, Mercedes-Benz

Rolex heeft influencers en succesvolle beroemdheden gebruikt in zijn reclamecampagnes. Dit communiceert de boodschap dat Rolex niet alleen het meest gerenommeerde horlogemerk is, maar dat het ook wordt gedragen door marktleiders.

The Magician (de magiër)

The Magician wilt dromen waarmaken en iets speciaals creëren. Ze zijn visionair, charismatisch, fantasierijk, idealistisch en spiritueel ingesteld. Al kunnen ze ook wel risico’s nemen die tot slechte resultaten leiden.

In de marketing helpen ze mensen hun wereld te transformeren, ze willen verandering inspireren en bewustzijn verruimen. Merken die tot the magician behoren zijn Disney, Tovenaar van Oz en Apple.

Disney is bekend als het merk dat dromen laat uitkomen, hierdoor krijgen bezoekers een magisch gevoel in het park.

The Lover (de minnaar)

The Lover wil intimiteit creëren en liefde inspireren. Hierdoor zijn zij dus gepassioneerd, sensueel, intiem, romantisch, warm, toegewijd en idealistisch. Al kan dit er ook voor zorgen dat ze te onzelfzuchtig zijn of niet stevig genoeg.

In de marketing helpen ze mensen om zich gewaardeerd te voelen, erbij te horen, contact te maken, te genieten van intimiteit en relaties op te bouwen. Voorbeelden van merken die tot the lover behoren zijn Victoria’s Secret, Godiva Chocolade en Marie Claire.

Godiva wil gepassioneerde sensaties opwekken bij hun doelgroep. Ze proberen te voldoen aan het idee dat je precies moet begrijpen hoe en wanneer je het verdient om jezelf te belonen.

The Caregiver (de verzorger)

The Caregiver verzorgt en beschermt anderen. Ze zijn zorgzaam, moederlijk, verzorgend, onzelfzuchtig, gul en medelevend. Het nadeel hiervan is dat ze hiervoor dus ook misbruikt of uitgebuit worden, of als vanzelfsprekend worden genomen.

De marketingniche helpen ze mensen om voor zichzelf te zorgen, dienen ze het publiek via gezondheidszorg, onderwijs of hulpprogramma’s. Voorbeeld van merken hiervan zijn Moeder Theresa, Campbell’s Soup, Johnson & Johnson en Heinz.

J&J heeft een reputatie opgebouwd als familiebedrijf en is werelds grootste gezondheidsbedrijf. Hun humanitaire inspanningen, net als hun berichtgeving, tonen hun inzet om de wereld gezonder te maken.

The Jester (de nar)

Zij brengen vreugde in de wereld. Ze maken plezier, hebben een gevoel voor humor, luchthartig, ondeugend, oneerbiedig. Hierdoor kunnen ze soms worden gezien als frivool of respectloos.

In de marketing zullen zij mensen helpen een leuke tijd te hebben of te genieten van wat ze doen, mensen impulsiever en spontaner laten zijn. Voorbeeld hiervan zijn Motley Fool, Ben & Jerry’s en IKEA.

IKEA zorgt ervoor dat iedereen van zijn/haar huis een thuis kan maken waar hij/zij zichzelf kan zijn.

The Sage (de wijze)

The Sage wil de wereld helpen wijsheid en inzicht te verwerven. Ze zijn kundig, een vertrouwde bron van informatie, wijsheid en intelligentie, bedachtzaam, analytisch, mentor, goeroe, adviseur. Het nadeel hiervan is dat men ze te beschouwend of te eigenzinnig kan vinden.

In de marketing helpen ze mensen om de wereld beter te begrijpen, praktische informatie en analyses verstrekken. Je kan hierbij denken aan BBC, PBS, Google en Philips.

Google is de grootste zoekmachine, samen met hun analysetools zijn ze de meester geworden van data en informatie van het digitale tijdperk.

Brand archetypes zijn een voorstelling van je merk als een personage op basis van 12 belangrijke menselijke verlangens en waarden, zoals veiligheid, macht en erbij horen. Ze zijn een krachtig hulpmiddel bij branding en merkstrategie dat bedrijven kan helpen een sterke, herkenbare identiteit te vestigen.

Door archetypen te identificeren en te gebruiken die aansluiten bij hun doelgroep, kunnen merken een gevoel van vertrouwdheid, vertrouwen en loyaliteit creëren dat kan leiden tot succes op lange termijn. Ontdek hieronder de 12 verschillende brand archetypes.

Wat zijn brand archetypes?

Volgens Carl Jung, de grondlegger van de analytische psychologie, zijn archetypen mogelijkheden of neigingen om ons op een bepaalde manier te ontwikkelen. Een archetype is een universeel patroon dat gebruikt kan worden om iets te creëren.

Er zijn 12 brand archetypes die gebruikt kunnen worden om een krachtige en blijvende indruk te maken bij je klanten. Elk archetype heeft zijn eigen kenmerken, die kunnen worden gebruikt om je te helpen je merk beter te begrijpen en marketing te creëren die resoneert met mensen.

Een overzicht van de verschillende archetypes, waarvoor deze staan en wat hun doelen zijn.

Hoe ga je je archetype definiëren?

De eerste stap is dat je je doelpubliek begrijpt. Hierbij ga je kijken naar de verlangens en noden van je klanten en waarom zij het product of dienst zouden gebruiken.

Vervolgens ga je jouw persoonlijkheid positioneren. Je gaat het verlangen van je klant koppelen aan het archetype wat daar het beste bij past, uiteindelijk krijg je een ideale mix van archetypes.

Eenmaal je archetype op punt staat kan je beginnen met het uitwerken van je merkpersoonlijkheid. Hiermee ga je je merk tot leven brengen.

Hoe worden brandarchetypes nu eigenlijk gebruikt?

Wanneer we een verhaal beleven zijn er altijd brand archetypes aanwezig, of we nu naar de nieuwste Disney film kijken, of een boek zijn aan het lezen. Een merk kan meerdere brand archetypes bevatten. Dit zorgt in sommige situaties voor een duidelijke differentiatie ten opzichte van de concurrenten in dezelfde sector (met vaak dezelfde brand archetype).

Archetypen begeleiden ook het brandingsproces en zorgen ervoor dat een merk snel en beknopt begrepen kan worden. Het ontdekken van het archetype van uw merk bouwt een kader voor hoe jouw merk op een duidelijke en consistente manier moet handelen, spreken, kijken en beslissingen moet nemen. Het opbouwen van een band met je belangrijkste publiek terwijl je opvalt tussen je concurrentie kan worden bereikt wanneer je jouw merk ontdekt en afstemt op jouw archetype.

De 12 verschillende brandarchetypes

(brand archetypes staan in willekeurige volgorde)

The innocent (de onschuldige)

Het doel van the innocent is om gelukkig te zijn.
De eigenschappen van de onschuldige zijn ernaar streven om goed te zijn, het is zuiver, jong, optimistisch, eenvoudig, moreel, romantisch en trouw.
Het nadeel is dat deze naïef of saai kan zijn.

The innocent is eerder een merk met sterke waarden, die gezien wordt als betrouwbaar en eerlijk, geassocieerd met moraal, goede deugden, eenvoud, en deze kan nostalgisch zijn. Enkele voorbeelden van innocent bedrijven zijn Dove, Coca-Cola en Cottonelle.

Ze willen consumenten aanzetten om geluk te vinden in een Coca Cola met hun slogan “Open Happiness”.

The Regular Guy or Gal (de gewone man of vrouw)

Het doel van de gewone man of vrouw is erbij horen of aansluiting vinden bij anderen. Zij zijn meestal down to earth, behulpzaam, trouw, volks, buurman/vrouw en verbinden zich met anderen. Het nadeel hiervan is dat zij een onderscheidende identiteit kunnen missen en te veel kunnen opgaan in het geheel.

In de marketing zullen zij eerder gaan voor een algemene aanpak, solide deugden, het gevoel geven erbij te horen. Hierbij kan je denken aan Home Depot, Nestlé’s KitKat en eBay.

Ben & Jerry’s staat bekend als een sociaal activistisch merk dat de wereld wil veranderen met “Peace, love and ice cream”

The Hero (de held)

Zij willen proberen om de wereld te verbeteren en hebben daarom ook de eigenschappen moedig, eervol, sterk, zelfverzekerd, inspirerend. Het nadeel is dat ze arrogant of afstandelijk kunnen zijn.

Op vlak van marketing proberen ze een positieve stempel te drukken op de wereld, willen ze grote problemen oplossen of anderen daartoe in staat stellen/inspireren. Denk hierbij aan Nike, BMW, Duracell.

Nike wil met hun slogan ‘Just Do It’ mensen inspireren om meer te bewegen.

The Outlaw (de vogelvrije)

The Outlaw breekt de regels en bestrijdt gezag. Dit type is vaak rebels, iconoclastisch, wild en maakt de weg vrij voor verandering. Hierin kan hij/zij al wel eens te ver gaan waardoor het op een negatieve manier gezien kan worden.

In de marketing zijn zij de agent van verandering, de pleitbezorger voor de rechtelozen, stellen ze mensen in staat zich te uiten of te breken met conventies. Merken die als outlaw worden gezien zijn Harley-Davidson en Virgin (Richard Branson).

Harley Davidson inspireert zijn doelgroep om uit hun repetitieve dagelijkse leven te stappen en de sensatie van het buitenleven te ervaren.

The Explorer (de ontdekker)

Zij proberen vervulling te vinden door ontdekking en nieuwe ervaringen op te doen. Hun eigenschappen zijn daarom ook rusteloos, avontuurlijk, ambitieus, individualistisch, onafhankelijk en pionierend. Hierdoor zullen ze misschien niet zo zeer in het mainstream passen.

De marketingniche van the explorer is spannend, risico’s nemen en authentiek. Red Bull, Indiana Jones en Jeep zijn hier ideale voorbeelden van.

Red Bull toont met hun stunts aan dat ze anders zijn dan de rest en dat ze meer zijn gericht op extreme sport-fanaten die houden van risico’s.

The Creator (de maker)

Zij willen iets creëren met betekenis en blijvende waarde. Zij zijn dus creatief, vindingrijk, artistiek, inventief, ondernemer en non-conformistisch. Soms kan the creator al eens perfectionistisch of onpraktisch zijn.

Op vlak van marketing zijn ze visionair, ze helpen klanten zich uit te drukken of helpen ze te creëren, en ze stimuleren hun verbeelding. LEGO en Crayola zijn allebei creator merken.

LEGO moedigt mensen van alle leeftijden aan om hun creativiteit de vrije loop te laten en (letterlijk en figuurlijk) eindeloos te blijven bouwen aan hun fantasiewereld.

The Ruler (de heerser)

Ze hebben graag de controle en zorgen voor orde in de chaos. Zij zullen eerder leiders zijn, verantwoordelijk, georganiseerd, rolmodellen en beheerders. Hierdoor kunnen ze wel een gemeenschappelijke band missen, of te gezaghebbend of controlerend zijn

In de marketing zullen zij mensen helpen meer georganiseerd te worden, de orde herstellen, meer stabiliteit en veiligheid creëren in een chaotische wereld. Voorbeelden van Ruler merken zijn Microsoft, Barclays, Mercedes-Benz

Rolex heeft influencers en succesvolle beroemdheden gebruikt in zijn reclamecampagnes. Dit communiceert de boodschap dat Rolex niet alleen het meest gerenommeerde horlogemerk is, maar dat het ook wordt gedragen door marktleiders.

The Magician (de magiër)

The Magician wilt dromen waarmaken en iets speciaals creëren. Ze zijn visionair, charismatisch, fantasierijk, idealistisch en spiritueel ingesteld. Al kunnen ze ook wel risico’s nemen die tot slechte resultaten leiden.

In de marketing helpen ze mensen hun wereld te transformeren, ze willen verandering inspireren en bewustzijn verruimen. Merken die tot the magician behoren zijn Disney, Tovenaar van Oz en Apple.

Disney is bekend als het merk dat dromen laat uitkomen, hierdoor krijgen bezoekers een magisch gevoel in het park.

The Lover (de minnaar)

The Lover wil intimiteit creëren en liefde inspireren. Hierdoor zijn zij dus gepassioneerd, sensueel, intiem, romantisch, warm, toegewijd en idealistisch. Al kan dit er ook voor zorgen dat ze te onzelfzuchtig zijn of niet stevig genoeg.

In de marketing helpen ze mensen om zich gewaardeerd te voelen, erbij te horen, contact te maken, te genieten van intimiteit en relaties op te bouwen. Voorbeelden van merken die tot the lover behoren zijn Victoria’s Secret, Godiva Chocolade en Marie Claire.

Godiva wil gepassioneerde sensaties opwekken bij hun doelgroep. Ze proberen te voldoen aan het idee dat je precies moet begrijpen hoe en wanneer je het verdient om jezelf te belonen.

The Caregiver (de verzorger)

The Caregiver verzorgt en beschermt anderen. Ze zijn zorgzaam, moederlijk, verzorgend, onzelfzuchtig, gul en medelevend. Het nadeel hiervan is dat ze hiervoor dus ook misbruikt of uitgebuit worden, of als vanzelfsprekend worden genomen.

De marketingniche helpen ze mensen om voor zichzelf te zorgen, dienen ze het publiek via gezondheidszorg, onderwijs of hulpprogramma’s. Voorbeeld van merken hiervan zijn Moeder Theresa, Campbell’s Soup, Johnson & Johnson en Heinz.

J&J heeft een reputatie opgebouwd als familiebedrijf en is werelds grootste gezondheidsbedrijf. Hun humanitaire inspanningen, net als hun berichtgeving, tonen hun inzet om de wereld gezonder te maken.

The Jester (de nar)

Zij brengen vreugde in de wereld. Ze maken plezier, hebben een gevoel voor humor, luchthartig, ondeugend, oneerbiedig. Hierdoor kunnen ze soms worden gezien als frivool of respectloos.

In de marketing zullen zij mensen helpen een leuke tijd te hebben of te genieten van wat ze doen, mensen impulsiever en spontaner laten zijn. Voorbeeld hiervan zijn Motley Fool, Ben & Jerry’s en IKEA.

IKEA zorgt ervoor dat iedereen van zijn/haar huis een thuis kan maken waar hij/zij zichzelf kan zijn.

The Sage (de wijze)

The Sage wil de wereld helpen wijsheid en inzicht te verwerven. Ze zijn kundig, een vertrouwde bron van informatie, wijsheid en intelligentie, bedachtzaam, analytisch, mentor, goeroe, adviseur. Het nadeel hiervan is dat men ze te beschouwend of te eigenzinnig kan vinden.

In de marketing helpen ze mensen om de wereld beter te begrijpen, praktische informatie en analyses verstrekken. Je kan hierbij denken aan BBC, PBS, Google en Philips.

Google is de grootste zoekmachine, samen met hun analysetools zijn ze de meester geworden van data en informatie van het digitale tijdperk.

 

Afspraak

Plan meteen een verkennend gesprek in